ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

معمولاً از هر ۷ یا ۸ بانوی باردار، یک نفر به دیابت مبتلا می‌شود

  • کد خبر: ۱۹۴۰۸۳
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
معمولاً از هر ۷ یا ۸ بانوی باردار، یک نفر به دیابت مبتلا می‌شود
یک فوق‌تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان گفت: در دیابت بارداری معمولا از هر ۷ یا ۸ بارداری یک نفر به دیابت بارداری مبتلا می‌شود. خانم‌های باردار باید از نظر دیابت بارداری غربالگری شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمدعلی یعقوبی امروز، ۲۱ آبان‌ماه، در نشست خبری روز جهانی دیابت که در محل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰۰میلیون نفر در سراسر دنیا بیماری دیابت دارند. این بیماری در کشور ما شیوع فزاینده‌ای دارد و میزان شیوع ۱۴درصد است، بنابراین اهمیت دارد همه ما در هر سطحی برای آگاهی‌‎رسانی بهتر در زمینه این بیماری تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه دیابت افزایش قند خون به صورت مزمن و پایدار است، عنوان کرد: علت دیابت این است که غده‌ای که تولید انسولین را برعهده دارد خوب کار نمی‌کند یا انسولین وجود دارد، اما کارایی مناسب را ندارد. اندازه‌گیری قند خون ناشتا بعد از ۸ ساعت عدم دریافت کالری ساده‌ترین روش ارزیابی دیابت است. اگر این میزان کمتر از ۱۰۰ باشد، نرمال بوده، ۱۰۰ تا ۱۲۵ پیش‌دیابت و بیش از ۱۲۶ بیماری دیابت است. وقتی قند خون به صورت مزمن بالا بوده و استمرار داشته باشد، موجب می‌شود عوارضی در بدن ایجاد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: دیابت یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در بیماری‌های غیرواگیر است که موجب بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. این بیماری‌ها مرگ‌ومیر زیادی دارند. دیابت می‌تواند موجب کوری و همچنین اختلال در اعصاب بدن و در نتیجه زخم پا و قطع اندام‌ها شود. دیابت موجب نارسایی کلیه و ایجاد بار اقتصادی بر فرد و جامعه نیز می‌شود.

یعقوبی با اشاره به اینکه سه نوع دیابت اصلی نوع یک، ۲ و بارداری داریم، تصریح کرد: دیابت‌های ثانویه نیز هستند که کمتر شایع هستند. علائم بارز دیابت پرنوشی، پرادراری و کاهش وزن است. افراد مبتلا به دیابت نوع یک استعداد ژنتیکی دارند. این افراد در زمان تشخیص باید انسولین تزریق کنند. دیابت نوع ۲ را می‌توانیم با اصلاح سبک زندگی، ورزش و تغذیه پیشگیری کنیم. مهم‌ترین علت ایجاد دیابت نوع ۲ افزایش وزن و چاقی است. در مراحل اولیه انسولین کم نیست، اما به دلیل چاقی سلول‌ها نمی‌توانند از قند استفاده کنند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان افزود: در دیابت نوع یک پیشگیری امکان‌پذیر نیست، زیرا فرایندی خودایمن است. در دیابت نوع ۲ در ۵۰درصد موارد فرد زمان تشخیص از بیماری خود اطلاع ندارد و غربالگری در آن بسیار اهمیت دارد. از ۳۵سال به بالا افرادی که هیچ فاکتور خطر دیابتی هم ندارند باید غربالگری شوند. اگر کسی اضافه وزن داشته و دارای یک فاکتور خطر اضافه شامل سابقه در خانواده، سابقه قلبی، فشار خون و بی‌تحرکی باشد، باید ارزیابی دیابت را انجام دهد.

وی ادامه داد: در دیابت بارداری معمولا از هر ۷ یا ۸ بارداری یک نفر دچار دیابت بارداری می‌شود. خانم‌های باردار باید از نظر دیابت بارداری غربالگری شوند. درمان مناسب در این نوع دیابت شامل رژیم مناسب و در صورت نیاز مصرف دارو است. مادران بعد از بارداری نیز خود و نوزادشان باید مورد پیگیری قرار بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دیابت نوع ۲ بیش از ۹۰درصد علل دیابت را به خود اختصاص می‌دهد. در این نوع دیابت سبک زندگی شامل تغذیه مناسب و ورزش مناسب یعنی حداقل ۱۵۰دقیقه ورزش در هفته به صورت ۵ اپیزود ۳۰ دقیقه‌ای توصیه می‌شود. این نوع دیابت با رعایت رژیم مناسب و درمان‌های دارویی قابل کنترل است. در دیابت نوع یک حتما فرد باید تحت درمان با انسولین قرار گیرد.

یعقوبی خاطرنشان کرد: دیابت یک بیماری طولانی‌مدت و در اغلب موارد مادام‌العمر است که باید جلوی عوارض آن را بگیریم. باید برای جامعه آگاهی‌بخشی مناسب ایجاد کنیم تا افراد در معرض خطر زودتر شناسایی و درمان شوند. ۵۰ درصد هزینه‌های تحمیلی بر فرد مبتلا به دیابت ناشی از عوارض و بقیه ناشی از داروهاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->